Friskare hy med aktiv hudvård

Friskare hy med aktiv hudvård

Huden är kroppens största organ och det är viktigt med bra hudvård hälsan. Utbudet av hudvård- och skönhetsprodukter är till synes oändligt vilket gör det svårt för konsumenterna att veta vad som Läs mer »

Ansiktsmasker – framtidens hälsovård

Ansiktsmasker – framtidens hälsovård

Med alla befintliga, nya och framtida virus som befinner sig på vår planet så ökar behovet för skyddskläder. Speciellt ansiktsmasker blir viktigt, inte bara inom sjukvården utan också för gemene man. Du Läs mer »

Hur mår ditt hem?

Hur mår ditt hem?

Det är inte bara du som är boende som ska må bra och känna att ditt hem är din borg. Även ditt hem behöver ses över med jämna mellanrum och kollas upp Läs mer »

Hälsa handlar om att göra sådant som du mår bra av

Hälsa handlar om att göra sådant som du mår bra av

Hälsa kan tyckas vara ett uttjatat ord men ack så nyttigt att tänka på dagligen. Att vara hälsosam behöver inte betyda att man måste leva ett tråkigt liv där man inte kan Läs mer »

Reumatism

Reumatism

Reumatism är en av ledsjukdomarna som finns. Men reumatism är också ett slags samlingsnamn på de alla olika ledsjukdomarna. En av de vanligare typerna är ledgångsreumatism. Sjukdomen kan man få på grund Läs mer »

 

Friskare hy med aktiv hudvård

Huden är kroppens största organ och det är viktigt med bra hudvård hälsan. Utbudet av hudvård- och skönhetsprodukter är till synes oändligt vilket gör det svårt för konsumenterna att veta vad som verkligen fungerar. Grundregeln för en friskare hy är att välja effektiva hudvårdsprodukter med aktiva ingredienser som är anpassade efter dina specifika hudproblem. Här kan du läsa mer om några av de vanligaste aktiva ingredienserna inom hudvård.

AHA

AHA är en förkortning av alfahydroxisyror. Denna aktiva ingrediens har många hudvårdande och åldersförhindrande egenskaper. Det finns flera olika AHA-syror, men gemensamt för dem är att de har förmågan att frigöra döda hudceller vilket stimulerar exfolieringsprocessen och ger en klarare hy. Bland annat är denna ingrediens bra för tilltäppta porter, pigmenteringar, akne, rynkor och hy som saknar lyster. Den som vill ge huden mer glow bör testa hudvårdprodukter med AHA. Det populära hudvårdsmärket Exuviance är kända för deras banbrytande upptäckt av hur AHA förbättrar huden. Exuviance har funnits i över 40 år och erbjuder avancerad hudvård. Deras forskare upptäckte och patenterade AHA-syrateknologin och varumärket har belönats med många fina priser. Deras produkter passar alla hudtyper och riktar sig till alla sorters hudproblem, men framför allt ojämn hudton och hy utan lyster. Hos Parfym.se hittar du ett brett sortiment av Exuviance online. Här hittar du bland annat bästsäljarna Vespera Bionic Serum, Age Reverse Day repair och Night Renewal Hydragel. Det är viktigt att vänja huden vid nya produkter genom att gradvis introducera nya produkter och ingredienser. Det tar cirka 2-10 veckor för huden att vänja sig och du bör undvika att blanda olika märken med AHA.

C-vitamin

C-vitamin är en populär ingrediens som är särskilt viktig på sommaren. C-vitamin ger ett extra skydd mot solens farliga strålar samt mot skadliga fria radikaler. C-vitamin används främst för att stimulera kollagenproduktionen och ge ökad lyster och jämnare hudton. Det går att kombinera hudvårdsprodukter med AHA och produkter med c-vitamin.

Ansiktsmasker – framtidens hälsovård

Med alla befintliga, nya och framtida virus som befinner sig på vår planet så ökar behovet för skyddskläder. Speciellt ansiktsmasker blir viktigt, inte bara inom sjukvården utan också för gemene man. Du använder ansiktsmasker för att skydda andra men riktigt bra ansiktsmasker skyddar även dig själv från att bli smittad.

Det är inte alla ansiktsmasker som är likvärdiga och för ett bra skydd så blir kvaliteten på din ansiktsmask extra viktigt. Det här är inte en produkt där det är dags att snåla och genväg blir oftast senväg. Tack och lov så finns det prisvärda alternativ på maskzofsweden för de som vill ha riktigt bra kvalité men inte har råd att spendera en förmögenhet. Hit kan du också vända dig för tips och råd om vilken mask som passar just dig!

Vad är då en ansiktsmask och hur skyddar den?

Du har säkert sett mängder av olika varianter på tv och i tidningar. I Asien har det länge varit vanligt att man använder ansiktsmask när man är sjuk, för att skydda andra, men nu har det också blivit vanligare i västvärlden.

Ansiktsmasken ser ut som ett tygstycke som täcker mittenpartiet av ditt ansikte och i grunden så är det precis vad det är. Viktigt är att masken täcker munnen och näsan och sitter åt så det inte blir glipor.

Vitsen med en mask är att filtrera partiklar i luften. Ju fler lager tyg din mask består av desto säkrare. Ett litet hemmaknep är att prova att blåsa ut en tändsticka när du har masken på. Kan du blåsa ut flamman på tändstickan så är inte masken tillräckligt säker.

Det är när vi pratar, hostar och nyser som vi släpper ut partiklar i luften och din mask ska skydda dina partiklar för att spridas och andras partiklar från att nå dig.

Vill du känna dig extra säker så tänk på att även använda skyddsglasögon eller en ansiktsköld.

Hur mår ditt hem?

Det är inte bara du som är boende som ska må bra och känna att ditt hem är din borg. Även ditt hem behöver ses över med jämna mellanrum och kollas upp så att det inte finns mögel och farliga ämnen som förstör tillvaron. Ofta är det lätt att måla över mögel och slopa viktiga mätningar och så vidare, men då betyder det också att du bara skyler problemet som ännu kvarstår.

 

Mät radonet

Om du ännu inte har mätt radonet i ditt hem bör du göra det snarast. I flerfamiljshus ordnar fastighetsvärden med sådant och även en BRF kan säga till de boende att det är dags att ta in en radonmätare för att kolla läget och nivån. Radon är ett ämne som finns i luften vi andas men i större mängder kan det göra skada. En förhöjd nivå av radon kan nämligen, precis som rök från cigaretter, ge upphov till lungcancer. De säkraste radonmätningar görs på lång sikt, det vill säga mätningen tar några veckor genom att man lägger en liten dosa som läser av inomhusluften. Det går också att göra en snabbmätning bara för att få en indikation på vad som göms i luften omkring oss. Men den säkraste är således den långa mätningsmetoden.

Det ska dock nämnas att alla hus bör och ska radonmätas. Speciellt småhus och villor som har nära kontakt med marken där betong och grävda brunnar finns, ligger i en större riskzon än fastigheternas lägenheter.

Har du mögel inomhus?

Mögelsvampar är inte att leka med. Många tror att det bara är att tapetsera över eller måla över med en roller så är de puts väck, men riktigt så enkelt är det inte. Mögel börjar ofta i liten skala men sprider sig fort som attan. Till en början kanske de inte ens syns. De små jäkelskaperna till mögelsporer avger emellertid en unken och lite fuktig doft som man ofta retar sig på. Till slut kan möglet ha spridit sig så mycket att du börjar känna av huvudvärk och stickningar i ögon och näsa. Om du har någon gammal fuktskada som inte åtgärdats är det högst troligt att du kommer att få stora problem inom kort.

Bekämpa möglet tidigt genom att inte ens tillåta svamparna från att få fäste i ditt hus. Det gör du enklast med bra ventilation och rätt temperatur i huset. Mögelsvampar gillar fukt och fukt bildas om det inte vädras eller ventileras tillräckligt. Ta dit en sanerare omedelbart om du vet att du har drabbats av mögel. I tidigt skede behöver du inte göra en kraftinsats för att få bort det, men i sent skede kan du bli tvungen att göra en omfattande och kostsam renovering.

Låt ditt hus må bra!

Hälsa handlar om att göra sådant som du mår bra av

Hälsa kan tyckas vara ett uttjatat ord men ack så nyttigt att tänka på dagligen. Att vara hälsosam behöver inte betyda att man måste leva ett tråkigt liv där man inte kan unna sig att äta gott eller att bara slappa. Tvärtom. Ett hälsosamt liv handlar om att må bra, och mår man bra av att äta gott och slappa så ska man göra det. Skillnaden mellan att leva ohälsosamt och leva hälsosamt handlar i de allra flesta fall om portioner. Hur stora portioner man tar av varje del har den största betydelsen. Om man tar för stor del av någon del så hamnar man i ett ohälsosamt mående. Om man exempelvis slappar och äter gott hela tiden är det inte hälsosamt men det är inte heller hälsosamt om man börjar träna nitiskt och slutar äta. Nej, en balans mellan allt det där är vad hälsa handlar om. Att leva hälsosamt har massor av positiva effekter på bland annat psoriasis, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar.

Äta hälsosamt

Att äta hälsosamt är gott. Att stoppa i sig grönsaker i regnbågens alla färger, att få energi av vitaminer och mineraler ger kroppen energi och livslust. Att unna sig något extra ibland ger själen energi och livslust. Att göra detta balanserat är alltså det bästa sättet att uppnå ett hälsosamt levene på. Hur man väljer att balansera det hela är upp till var och en men det finns en hel del råd och rön att följa. Man kan bland annat hitta tips på hur man lever ett balanserat liv här, tipsen handlar om bland annat friskvård och bra val gällande hälsa.

Röra på sig

För den som inte är van vid att röra på sig och motionera kan ordet motion kännas tungt och som ett måste. För att komma undan denna känsla så måste man välja att fokusera på vad som är positivt för en själv. Man kan välja vilken typ av motion man vill ägna sig åt och komma undan den där känslan som säger att det hela är ett måste. Förknippa rörelsen med något kul, det kan handla om att gå ut med hunden, svettas på dansgolvet eller varför inte ta en lång promenad med bästa vännen. Gör motionen till något som du förknippar med något positivt och vänd den negativa känslan till något positivt.

Umgås med vänner

Hälsa handlar förstås också om att umgås med människor man tycker om. Att träffa vänner och familj ger en positiv energi och det är bevisat att det ger positiva effekter på välbefinnandet. Av dessa anledningar bör man absolut prioritera att träffa vänner och familj.

Ta dig tid för återhämtning

Sist men inte minst måste man alltid ta sig tid för återhämtning. Hur mycket och ofta detta behövs beror på hur man lever sitt eget liv och hur mycket ens egen kropp känner att den behöver det. Dock är det viktigt att poängtera att alla behöver tid för återhämtning och sömn. Läs mer om hur sömn påverkar kroppen här och lär dig hur hjärnan påverkas av sömnen.

Reumatism

Reumatism är en av ledsjukdomarna som finns. Men reumatism är också ett slags samlingsnamn på de alla olika ledsjukdomarna. En av de vanligare typerna är ledgångsreumatism. Sjukdomen kan man få på grund av bland annat ärftlighet.

Reumatism är en inflammatorisk sjukdom som drabbar de rörliga områdena, vanligast är lederna. Men reumatism kan också drabba skelettet och musklerna. Sjukdomen går inte att bota.

I många fall börjar man i ett tidigt skede av sjukdomen att känna av sin reumatism i händer och fötter. Sjukdomen varierar för alla – det vill säga både angående uppkomst och smärtproblematik.

En del har rejäla svårigheter medan andra oftast bara är stela på morgonen efter en lång natts sömn. De vanligaste symtomen är att man är stel och har ont i lederna i olika grad. Fler symtom är:

  • Du känner dig trött
  • Varma, ibland svullna leder
  • Känner dig svagare i musklerna

Det pratas för lite om sjukdomen

Att sjukdomen finns vet många. Men pratas det tillräckligt mycket om den? Det är tveksamt. Reumatism är en av alla sjukdomar som är mer eller mindre osynliga. Man kan dock vara svullen och ha en rodnad på området med besvär. Men det är inget alla har.

Med tanke på att sjukdomen är ärftlig så kan den drabba unga personer, även om det är vanligare att den bryter ut lite senare.

Äldre personer brukar ha en förmåga att säga till yngre personer att de har tur, och är unga och friska. Men reumatism är en relativt vanlig sjukdom som dessutom kan drabba unga, vilket i sin tur kanske gör att den där 20-åringen som ser frisk ut en del dagar inte ens kan ta sig ur sängen.

Vintern för de med reumatism är ofta ingen härlig årstid. Kyla och blåst gör inte reumatismdrabbade leder gott. I en del fall räcker det med att ha balkongdörren öppen så att det det drar inomhus så börjar lederna värka. Detta gäller under alla årstider. En del bostäder har äldre ventilation som släpper in lite mer luft än de moderna. I vissa fall måste även dessa stängas.

Reumatism är en jobbig sjukdom som det bör talas mer om. Unga som gamla förhindras i vardagen med värk i kroppen.

Reumatism kan man jämföra med https://www.artros.org som det kanske talas mest om – bland både människor och djur, när det kommer till ledsjukdomar. Men artros sitter framförallt i ledbrosket och där kan operation bli aktuellt.

Det behövs pratas mer om sjukdomar som dessa. Tänk dig unga personer som exempelvis är på fest, balkongdörren är öppen och benen börjar värka hos någon. Hur många tror ni har förståelse för hur ont det faktiskt gör hos denne av att en dörr står öppen? Det är nog inte så många som tror att problematiken är så stor. Snarare att personen är gnällig och inte är välkommen nästa gång.

God tandhälsa

Att ta hand om tänderna är viktigt, och något som vi lär oss av våra föräldrar från tidig ålder. Men är det vissa saker som man kanske bör lära om, eller öva upp tekniken på?

När jag i vuxen ålder besökte tandläkaren för ett rutinbesök så tittade hon igenom hela min mun, kände på alla tänder och när hon var klar med det, så sa hon att det var några ställen som jag förmodligen inte kom åt med tandborsten. Jaha, tänkte jag, det var väl inte så farligt, jag får väl bara borsta lite noggrannare. Att behöva lära om mina tandborstrutiner fanns inte på kartan. Men tandläkaren, eller om det var en tandhygienist, tog på pedagogiskt vis fram en rak och fyrkantig standardtandborste från tandvården, satte en spegel framför ansiktet på mig och började borsta mina tänder! Och där och då insåg jag, som så ofta i livet, att nåt jag trodde att jag hade stenkoll på, hade jag i princip bara gått grundkursen i. Tandläkaren visade, vinklade, sa åt mig att skeva med käkbenet och borsta med stängd mun; och tandborstningen hade med ens blivit en akrobatisk akt.

Att borsta tänderna är a och o, men av ovanstående att döma, är det alltså viktigt att också tänka på hur man borstar. Tandläkare brukar ofta rekommendera att använda en mjuk tandborste. Man kan också använda en eltandborste, som idag finns i flera olika högteknologiska varianter. Visste ni att tandborsten började användas av allmänheten först på 1900-talet? Innan dess var det endast något för överklassen, som hade fått problem med tänderna av för mycket socker. Den elektriska tandborsten var ursprungligen ett tillägg som man satte på rakapparaten, och var utvecklad för personer med motoriska svårigheter och för personer som hade tandställning.

Annat som är viktigt att tänka på för hälsan i munnen är att använda tandtråd. Det är faktiskt skönt att bli ren mellan tänderna, och behöver inte alls ta särskilt lång tid. Om din sambo eller familj kan tolerera det, är ett tips att göra det framför tv:n. Om det blir en rutin som alla är med på, så känns det inte lika konstigt att ta med sig en badrumsrutin ut i vardagsrummet. För vem orkar stå framför spegeln, med den mest osmickrande spegelbilden som tittar tillbaks på dig?

Vad det gäller tandhälsa så måste man vara smart, och jag ska dela med mig av mitt sista tips: när du har bestämt dig för att ha ätit den sista godisbiten, ta en bit sockerfritt tuggummi för att markera avslutet på sockerintaget.

Mentalt välbefinnande är bra för hälsan

Kvinna i månsken

Det har länge pratats om att fysisk aktivitet är bra för hälsan och för en människas välbefinnande i störst allmänhet. Dock talas det inte lika mycket om den psykiska balansen som är minst lika viktig för att en person ska må bra. Det sägs att om man mår bra i kropp och knopp så ser man också bra ut. Dock kan det ju vara så att man vill hjälpa naturen på traven lite, ett exempel på detta är att korrigera tänderna. Om du behöver göra en tandreglering eller något annat ingrepp av mer kosmetisk karaktär så är tandregleringen på Danderyds sjukhus stället för dig.

Kvinna står i solen

Det är genom många studier bevisat att det som ger mentalt välbefinnande varierar från person till person, mycket beroende på att människor har olika referensramar gällande vad som gör dem lyckliga. En del personer kanske blir lyckliga av att gå på en shoppingtur, medan andra gillar att springa eller ta en runda med cykeln. Det som dock ger de flesta personer någon form utav mentalt välbefinnande är fysisk beröring, det får oss helt enkelt att må bra. En annan faktor som bidrar till mentalt välbefinnande är umgänge med andra människor (människan är ju en social varelse) eller någon form utav fysisk aktivitet där vi rör på oss, rensar våra hjärnor och utmanar kroppen att arbeta. Det är också bevisat att mentalt välbefinnande kan uppnås genom att korrigera vissa delar av vårt yttre. Det sägs att skönhet kommer inifrån vilket naturligtvis inte är hela sanningen. En person som under en längre tid har mått dåligt av till exempel tänder som växer över varandra kan få ett helt annat liv genom att reglera dessa problem med en tandställning.

 

Olika typer av vaccin

Det är viktigt med vaccin

I Sverige får alla barn olika typer av vaccin som ingår i grundvaccinationsprogrammet redan från födseln samt under sin skolgång. Till dessa hör bland andra vaccin mot stelkramp, polio, mässling och difteri. Utöver dessa vaccin så kan man välja att vaccinera sig mot andra typer av sjukdomar. De vanligaste typerna är bland andra influensa och tbe vaccin, samt olika vaccin som man tar innan en utlandsvistelse till olika riskområden. Tilläggsvaccination rekommenderas framförallt till personer i olika riskgrupper, som gravida kvinnor, barn och äldre personer, eller personer med nedsatt immunförsvar. I vissa fall kan även arbetsgivaren stå för kostnaden för influensavaccination, till exempel om du arbetar i sjukvården eller på förskola.

Fästingar sprider TBE.

Är du osäker på vilka vaccin som ingår i vaccinationsprogrammet? på Folkhälsomyndighetens hemsida kan du läsa allt om vaccination i Sverige, bland annat om vaccinationsprogrammet samt om säsongsvaccin, så som influensa- och tbe vaccin. Det finns massor av bra information om varför det är bra med vaccinet, vilka typer av vaccin krävs för olika utlandsresor samt information om eventuella biverkningar man kan få. Här kan du även kika igenom informationen om komplettering och hur ofta man bör förnya eller fylla på sin vaccinations dos. De flesta av oss tror att vaccinet man fick i skolan ger ett livslångt skydd, men faktum är att de flesta av oss skulle nog behöva fylla på doserna för bland annat stelkrampsvaccinet som har ett skydd som räcker i 20 år. Ute i landet ambulerar även så kallade vaccinationsbussar, eller fästingbussar som de också kallas, där man kan vaccinera sig mot tbe framförallt i riskområden så som runt kusterna och Mälardalen. Det många inte vet är att man i dessa bussar även kan få andra vaccin, så varför inte passa på att fylla på doserna?

Motion och styrka – två viktiga komponenter för god hälsa

Det finns många olika dieter och forskningsrön om vilken mat som är bäst för hälsan, men en sak är i stort sett alla forskare eniga om. Att träna ger en bättre hälsa, och den bästa träningen är en varierad träning med både motion och styrka. Genom att prioritera träning och vardagsmotion står vi också bättre rustade att hantera stressen i våra liv, och den timme vi lägger på träning betalar sig i mer energi i vardagen, och vi kan också bli mer effektiva. Stress ökar nivåerna av kortisol i vårt blod, och på sikt kan det leda till nedbrytning av celler i hjärnan. När vi tränar ökar vi också nivåerna av kortisol – men efteråt sjunker de till en lägre nivå än innan. Genom detta blir fysisk träning en träning på att hantera stress. All fysisk träning är bra för hälsan, men just mot stress är motionsträning mer effektivt än styrketräning. För att bli riktigt resistent mot stress är löpning två till tre gånger i veckan en väldigt bra träning, det krävs att du får upp pulsen ordentligt.

Fysisk aktivitet hos barn leder till aktiva vuxna

En ny svensk studie visar att fysisk aktivitet har en direkt koppling till hjärthälsa. Fysisk aktivitet, både vardagsmotion och mer ansträngande träning hjälper också till att förebygga och motverka övervikt, vilket i sin tur ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar som stroke och hjärtinfarkt. Även för diabetes ser man en ökad risk hos överviktiga. Barn och ungdomar som får röra på sig mycket mer än fördubblar sannolikheten att vara fysiskt aktiva som vuxna. Sverige har länge varit ett föregångsland när det gäller folkhälsa, med en relativt frisk och långlivad befolkning, men detta riskerar nu att förändras till det sämre. En ny rapport från OECD visar att ungdomar i Sverige ligger under genomsnittet i EU när det gäller fysisk aktivitet, vilket kan leda till försämrad hälsa på sikt. Många unga lider idag av psykisk ohälsa i mycket högre grad än tidigare, och även detta skulle kunna förebyggas med fysisk aktivitet, speciellt motion, men även styrketräning fungerar mot stress och depression. Även äldres hälsa gynnas i hög grad av fysisk aktivitet, och motion är många gånger den bästa medicinen mot till exempel depression som ofta drabbar äldre.

Hitta din träning

Det går alldeles utmärkt att träna hemma, men den bästa träningen är trots allt den som blir av. Vi är många som börjar starkt på nyårsdagen, och sedan tappar tempot mer och mer för varje vecka. Ett bra knep är att hitta en kompis att träna med, och boka in ett eller ett par regelbundna pass på en träningsstudio. När du tränar regelbundet, vare sig det är styrka eller motion, så kan du följa din utveckling vecka för vecka och se hur du blir starkare och får bättre kondition för varje pass. Bor du i Stockholm, Göteborg eller Uppsala kan du till exempel gå in på https://www.brucepass.com/ och hitta en träningsform som passar dig, här finns massor av olika pass och träningsformer att välja på. Är du osäker på vad som passar dig, så prova på olika pass tills du hittar din grej. Det är viktigt att träningen är rolig för att den ska bli av.

Könssjukdomar

Ljusa sommarnätter och tillfälliga sommarförälskelser, det är lätt att ryckas med för stunden och glömma bort allt vad säker sex heter. Det är alltid viktigt att skydda sig både vid tillfälliga och nya förbindelser. Skulle ni i stundens hetta komma på att ingen av er har skydd så finns det sätt att vuxenmysa som inte innebär några risker men ändå kan trigga igång en orgasm. Det finns massor av roliga sexleksaker som garanterat både får honom och henne att komma. Det tråkiga med vissa sexuellt överförbara sjukdomar är nämligen att flera av dem inte går att bota.

Luriga och svåra symtom

Det som är svårt med många könssjukdomar är att de ger väldigt diffusa symtom. Ibland ger de inga symtom alls, en av dessa är klamydia, som dessutom smittar väldigt lätt. Klamydia är vanligt bland ungdomar men på senare år har även många i 30-års åldern drabbats. Efter somrarna brukar vissa mottagningar ha “klamydiadagar” där det är helt gratis att gå att testa sig utan tidsbokning. Det finns även möjlighet att beställa hem ett smidigt kit där du kan testa dig hemma. Som tur är går klamydia att bota ganska enkelt även om vissa resistenta virus kommit de senaste åren. Fast det finns värre sjukdomar att få som herpes, kondylom och HIV som det idag inte går att bota även om det finns lindrande mediciner.

Njut av varandra utan risker

Måste ni helt avstå sex i för att vara på den säkra sidan, nej självklart inte! Det finns massor av sätt att njuta av varandra utan traditionell penetrering. Ni kan använda er av hjälpmedel men även onani och olika typer av petting fungerar. sexleksaker ger njutbar och säker sex och de är dessutom väldigt roliga att experimentera med. Vissa leksaker är väldigt diskreta vilket gör att du som kvinna alltid kan ha dem i handväskan. Hemmamatcher är lätt eftersom många förvarar någon typ av leksak i nattduksbordet. Det fantastiska med sexleksaker är att de ger stimulans även vid ensamma stunder. Att ha ett aktivt sexliv är viktigt för hur vi mår och precis som andra muskler och kroppsdelar är könet till för att användas.